Któregoś dnia ( 2 dzień urlopu) postanowiłam stworzyć drzewo genealogiczne naszej rodziny. Przy ustalaniu rodziców, rodziców i ich rodziców, po raz kolejny natrafiłam na opór w postacie informacji o moim pradziadku, który w 1925 roku wyjechał do Kanady, za tzw. chlebem.

Historia jak to mówią bardzo osobista i owiana tajemnicą i rozczarowaniem. Pradziadek tylko raz przyjechał do Polski w 1950 roku, do dorosłych dzieci, które w chwili Jego wyjazdu w 1925 roku, miały odpowiednio: 3 lata i 1,5 roku.

Po wojnie sytuacja polityczna w Polce i ówczesne władze nie dały mu spokoju, toteż nie to było powodem ponownego wyjazdu – pradziadek po prostu nie chciał zostać w Polsce.

I tak życie się toczyło, rodzina wysyłała sobie nawzajem zdjęcia, pradziadek przesyłał kilka dolarów.

Nastąpił rok 1976 kiedy dotarła do Polski informacja, że pradziadek umarł. Zmarł w wieku 77 lat ( o ironio, jego syn, mój dziadek,  również umarł jak miał 77 lata).

Wszczęto postępowania spadkowe, bo istniało podejrzenie, że pradziadek założył drugą rodzinę ( nikt nigdy tego nie potwierdził).

Do dziś nie ustalono miejsca jego pochówku, nawet nie wiadomo, czy w ogóle jeszcze grób istnieje.

Postawiłam sobie za punkt honoru odnalezienie grobu pradziadka,  i być może nie z powodu oddania czci, ale zwykłej ludzkiej życzliwości.  Czuję, że jestem mu to winna i nie wiem dlaczego? Może dlatego, że dzięki niemu istnieję?

Mam archiwalne zdjęcia z 1928 i 1938 roku. Adres spotkania ze znajomymi. Niestety brak dokładnego adresu zamieszkania.

Informacje jakie ustaliłam, to:

Urodzony – 1899 – Zmarły – 1976

Miejsce zamieszkania: Winnipeg, Canada

Skontaktowałam się z administratorem strony: Polish Winnipeg, który poradził mi, aby nawiązać kontakt z parafiami, i od tego zaczynam. Być może informacja o położeniu grobu będzie odnotowana w księgach parafii ?

Inne informacje, które posiadam to:

Adres: 1119 Manitoba Ave, Pritchard – nie ustaliłam jeszcze co to.

The Star Photo Studio, 536 Main St. Winnipeg – studio fotograficzne, gdzie zostało zrobione zdjęcie.

…czekam na odpowiedź z parafii w Winnipeg’u.

Dodaj komentarz